Potřebuju mašinu hlavně na ježdění všude možně po Česku i na dovolené. Prostě aby to dojelo někam hodně daleko i se dvěma lidma, nebyl jsem z toho zničenej
ani po delší cestě po dálnici (což třeba na XTčku je docela problém), nebylo to až tak moc těžké (nejsem žádný obr Koloděj, takže bych to rád zvednul naložený ze země),
moc to nežralo a mělo to pokud možno velká endurová drátěná kola (21 palců vepředu, 17 vzadu). A aby to nebyl jednoválec, protože ten už doma jeden mám.
Pokud vezmete současnou produkci, tak se dá na to napasovat BMW 1150 GS (pro mě drahé, těžké, drahé gumy), Afrika (je problém sehnat pěkný kousek, moc nejetý za rozumné peníze), KTM LC8
(to samé co Afrika, navíc je to ještě dražší, ještě žravější...) a Transalp. Protože jsem chtěl jezdit i trochu offroad, vyřadil jsem Stromy a Varadero.
Dneska by se dalo uvažovat o BMW800GS nebo novým Transalpu 700, ale tohle byla situace v létě 2007.
Nakonec jsem za mnohem víc peněz koupil dva roky starou sériovku Tranďáka z roku 2005 s 5500 kilákama na štítě.
Zase bylo to koupené u nás, pán s tím moc nenaskákal a zase to do obchodu vrátil do bazaru, takže se
jedná v podstatě o novou mašinu.
![]() ![]() |
Boční držáky kufrů - 4000Kč - hliníkáče mám, takže se to pasovalo na původní puky, aby šly kufry na xtčko i na tranďáka. Kdybych šel do plasťáků, tak se samozřejmě člověk dostane níž s penězi, ale zase musí koupit ty kufry. Taky jsou tam držáky na blinkry hozený pod plotnu. | |
![]() ![]() |
|
Držák na topcase - 0Kč - na standardní plotnu na Transalpu jsem přišrouboval plotnu od kufru Kappa. Pouze stačilo vyměnit šrouby držící původní plotnu
za delší, které projdou i skrz plotnu. Do zadní části plotny přišly nové šrouby (M8) a zespoda jsem vyříznul z kusu hliníku destičku, proti které jsem
plotnu chytil. Originální držák kufrů je totiž plastový. Také nejde při nasazeném kufru sundat sedlo, to prý ale nejde ani si originálním topcasem Honda.
A zámek na odemknutí sedla je tak blbě umístěnej, že do něj nestrčím klíč při nasazeném bočním kufru...
Kappu jsem nakonec prodal a zakoupil Givi Trekker 44l. Nosič je z hliníkového plechu, čudlíky jsem dokoupil a udělal pořádný nosič. Je posunitý trochu dozadu, aby šlo sundavat normálně sedlo bez sundání kufru. |
|
![]() ![]() ![]() |
|
![]() ![]() ![]() |
|
Padáky - 4500Kč - mají i očka na boční tašky/kanystry. Už jsem s tím švihnul o zem v lese a na motorce ani stopy. Asi fungujou. Jinak v mém případě je problém s tím, že když jsou namontované padáky, nedostanu se přes ně gola imbusem ke spodním šroubům kapotáže, ani tam nenacpu malý imbus 5ku klíč, jedině že bych ho zkrátil flexou. Nakonec jsem to šalamounsky vyřešil tak, že jsem přehodil šrouby z ploutvičky a z kapotáže mezi sebou, jsou skoro stejně dlouhé a povolování šestihranu malým očkoplochým 8kou klíčem funguje v pohodě. Bohužel jsem na to přišel až po tom, co se mi tam povedlo ten imbusový šroub kousnout tak, že se serval imbus šestihran v hlavě a musel jsem ho odvrtat. | |
![]() ![]() |
|
![]() ![]() |
|
Šusplech - 4700Kč - je to dural a dosahuje až dozadu k centrálu, takže je krytá i zespodu vana včetně olejovýho filtru. | |
![]() ![]() |
|
Přešití a změkčení sedla - 3200Kč - jelikož se mi povedlo proříznout si potah sedla kurtou, tak jsem se rozhodl pro přečalounění a
změkčení sedla. K tomu mě též vedlo zjištění, že zhruba po 250km v sedle se dostavují stejné příznaky v prdelní oblasti jako na Diveržnu
blahé paměti, tj. že mám pocit, že sedím na živém mase. Pravda, tento problém se začal objevovat až v posledních letech a já si stále
myslím, že to není tím, jak stárnu... No musím konstatovat, že se na tom sedí parádně. Horší je to, když zmokne. Musí se to hlídat, protože
utřít hadrem to nejde, kůže musí vyschnout.
Nakonec jsem na Aukru koupil za 600Kč sedlo originální, takže mám dvě a na dovču do mokřejších krajin můžu jet s tím, které lépe schne. A po Česku honím vodu s tím přešitým :o) |
|
![]() ![]() |
|
Vyhřívané rukojeti - 59E u Pola - tady není co řešit, bez těch už bych dneska nedal ani ránu. Montáž do Tranďáka nebyla snadná, ale zvládnul jsem to.
Napájení jsem se rozhodl realizovat přes relátko. Rozebral jsem celou přední kapotáž, abych se dostal k drátařině kolem budíků, a našel jsem si drát,
který se sepne při otočení klíčkem (hledej červený drát...). Na něj jsem se připíchnul a natáhnul k spínací části relé. Spínaná část je natvrdo přímo na baterku přes
15A pojistku. Relátko je přišroubované na krycím plechu baterie. Sundat původní gripy tak, aby byly opět použitelné, byl docela problém, antož byly přilepené. Nicméně po dvou hodinách vztekání je dílo dokonáno. Při té příležitosti zjišťuju, že gripy jsou o trochu kratší než vyhřejváky. Na levé straně je to vyřešeno posunutím spínačů, na pravé straně se musel odříznout kroužek na silonové části plynu, aby heft dorazil až k ovládacím prvkům (ty jsem taky kousek posunul "dovnitř"). |
|
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Automatické mazání - cca 500Kč - je moje staré mazání z Xjčka vlastní výroby. Namontováno je tak, jak bylo. Napájecí část připojena za relé od spínání rukojetí. Musel jsem trochu předělat aplikátor, resp. jeho přichycení. Na enduru to bylo jednoduché, protože na kyvce je navařená "ploutvička", ke kterou se aplikátor přimontoval. Pouze jsem musel dát delší šroub. | |
![]() ![]() ![]() |
|
Zásuvka 12V - cca 12Euro - tu jsem míval na XJčku. Dá se koupit v Polu, nebo u nás sestavit z dílů Conradu za necelé dvě stovky. Držáček jsem si splichtil sám. Je zapojená přes pojistku přímo na baterku, aby se přes ní dalo ev. dobíet. | |
![]() ![]() |
|
BA test - cca 200Kč - elektronická stavebnice s vícebarevnou LED, která signalizuje dobíjení (velká led vlevo) -stavebnice INB1551 HX. V pravé části krabičky je ovládání automatického mazání řetězu. | |
![]() |
|
Kufry - ty mam doma už nějaký pátek, ale moc jsem s nim nenajezdil. Takže počítám, že je nejdřív zhuntuju,
než si pořídím pořádný hliníkáče :o) Na kufrech jsou doma vyrobený hliníkový držáčky na kanystry. Tyto 2l kanystry se dají koupit
na www.bighusky.cz, v Grave je mají za něco přes tři kila, v Luisovi asi za 8 euro. Držáčky
jsou vymyšlený tak, že se do nich dají dát bez jakýchkoliv změn i dvě litrové petflašky.
Jelikož se mi povedlo původní kufry oddělat, tak jsem zakoupil nové boční od Big Husky. Jsou o objemu 28l, pro cestování jednomužné to stačí, akorát se do něj musí teplý spacák trochu zbouchat, aby se vešel. Držáčky na kanistry jsem zatím nepřehodil. Topcase ve vejčitém tvaru taky není ideální, zejména mimo asfalt se v tom všechno stěhuje, takže jsem zakoupil nový Trekker 44l, ve kterém díky rovným stěnám se nic nehne. Plotnu jsem udělal z hliníkového plechu, jenom jsem dokoupil ty čudlíky, ve kterých kufr drží. |
|
![]() ![]() ![]() |
|
Držák GPS - tak ten jsem si udělal z hliníkového plechu sám, pár korun stál ten spojovací materiál. Horní a spodní plech jsou kvůli omezení vibrací uložené přes gumové podložky. Kvůli rozumnému uchycení jsem si vyrobil i hrazdičku na řídítka. Napájení je řešeno malým modulem, který převádí 12V -> 5V. Do něj je zapájen miniUsb kabel pro napájení zde namontované Visty. Napájecí modul funguje jen při zapnutém zapalování (má na boku vypínač), funkce se indikuje žlutou LED diodou. Je celý zalitý v silikonu. | |
![]() ![]() |
|
Progresivní pružiny - cca 500Kč - vyrobené pro české Transalp fórum. Po jejich montáži se zlepšilo ponořování motorky při brždění, taky předek ztvrdnul. Bohužel jsem tam nechal dát jenom olej 5W jako do normálních pružin. V květnu 2013 vyměněn za Respol 10W, uvidíme, jak se to bude chovat. | |
![]() |
|
Zcela zbytečný tuning - tak za tohle se trochu stydím, protože to vypadá, že nevím co s penězma. Vyměnil jsem vzduchový filtr, protože ten stávající
měl najeto jenom 7tkm, ale vůbec se mi nelíbil. Koupil jsem KNko, které stojí sice 1600Kč (druhovýroba Hiflo se da sehnat něco přes tisícovku), ale zase
je vypíratelný, takže se brzo vrátí. Také jsem přemýšlel sundat šnorch pod nádrží, pak to prý lépe dýchá a klesne spotřeba. Zatím jsem to nedělal, mám trochu strach,
přece jenom toho prachu kolem nasávacího otvoru a na krabičce odvětrání klikovky bylo dost, uvidím, jak se bude špinit KNko.
Dále iridiové svíčky (sada 1900Kč), které se asi moc nevyplatí, protože sada normálních přijde na 400Kč a když se mění po 12tkm, tak se ceny srovnají až po 60tkm, kdy už by se iridia mohly pomalu taky vyměnit. Nula od nuly pojde, ale protože výměna svíček je zatraceně nepříjemná věc (když jsem to měnil, tak jsem se pěkně vztekal a musí se to dělat originálním klíčem, jinak se tam člověk nedostane), tak si tím ušetřím třeba pěkně odřený kloub pěsti levý ruky od chladiče - nejhorší byla přední svíčka na předním válci. A to nejlepší na konec - kovové stupačky. Koupil jsem je za 1600kč, je to kopie Touratech (ty stojí 2400Kč). Pokud se jezdí v terénu, tak je to určitě lepší, tyhle stupačky podrží nohu, i když došlápnete jenom na ten poslední zoubek, což se o těch gumových rozhodně říct nedá, tam bota sklouzne. Takže je to spíš pojistka do budoucna, něco jako padáky. |
|
![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Plexištít od MRA - stál necelé dvě tisícovky a docela se osvědčil. Při mé výšce 180cm nemám moc problémů s turbulencemi,
nebo si jich možná jenom nevšímám. Nicméně v terénu ve stupačkách by asi byl lepší originál. Ve dvou a po silnici je vyšší štítek výhodou. Po pár letech jsem tohle plexi prodal a koupil MRA Touring Vario. Za tím fučí asi stejně, ale dá se v terénu snížit a pak je plexi jen o malinko větší než originál. Akorát jsem koupil tmavé a čiré by bylo lepší. |
|
![]() ![]() ![]() |
|
Pancéřové hadičky Goodridge - 2800Kč - koupil jsem si homologované pancéřové hadice od firmy Goodridge. Problém nastal u montáže (dělal jsem to sám),
kdy zadní hadice má 107cm, zatímco originál asi 65cm. Při dotazu na výrobce jsem se dozvěděl, že je to tak v pořádku, že prý se má hadice dát kolem schránky
na baterku. Já to tam mám poněkud upravené (mazání řetězu, relé pro spotřebiče), takže jsem jí jenom dal za tlumicí jednotku, kupodivu se to tam
vešlo. Nicméně pokud je budete kupovat, berte jenom ty přední a zadní si nechte udělet podle originálu. Toto téma je diskutováno i na webu
(treba na fóru http://www.xrv.org.uk/forums/transalp, zkušenosti ostatních uživatelů jsou podobné).
A jelikož mě to štvalo, po roce jsem tuhle zadní hadici vyměnil za kratší, udělanou na míru a ta už mě plně uspokojila :o)
Montáž předních hadic byla bez problémů, akorát jsem musel vybrakovat ven ten originální herberk. Pro lepší uchycení jsem otočil držáky orginálních hadiček k vidlici o vzhůru nohama, aby lépe kopírovaly tvar pancéřek. Pak už jen odzvdušnit a vyzkoušet. Brzdí to hezky :o) |
|
![]() ![]() |
|
![]() ![]() |
|
![]() ![]() |
|
![]() |
Faudy, 9.5.2013