Dvanáct dlouhých let se vyráběla spolehlivá Yamaha XJ 900. V roce 1994 to došlo tak daleko, že již byla připravena k výměně stráží Yamaha XJ 900 S Diversion. Vzorem vyspělé techniky však velký model Diversion se svým vzduchem chlazeným motorem a dvouventilovou technikou zrovna není. Ale v radosti z otáček, silou tahu a kulturou svého chodu je tento motor rozhodně lepší než jeho předchůdce. Žádoucí by však byl delší pátý převodový stupeň. Vzhledem ke krátkému převodu je průměrná spotřeba benzínu většinou sedm litrů a palivová nádrž bez rezervy a nepřesný ukazatel benzínu také situaci nezlepší.
Yamaha Diversion není stavěna pro sportovní jízdu, což se projevuje sklonem k vykyvování v rychlých zatáčkách. Změny pružicích elementů příliš nepomohou, přední vidlice je nastavitelná teprve od roku výroby 1996 a stejné je příliš měkká, zadní pružicí a tlumicí jednotku lze seřídit jen obtížně, a na příliš nízký tlak pneumatik reaguje XJ jako koza na ledě
V běžném provozu se řadový čtyřválcový motor dobře osvědčuje. Spolehlivost je samozřejmostí stejně jako stálá hladina oleje a minimální údržba. Motor je uložen v silentblocích, aby byl jezdec uchráněn před jeho jemnými vibracemi. To se daří docela dobře, ale s tvrdými nástrahami života se musí vyrovnávat výfukové zařízení. U stroje, který dlouhodobě testoval německý časopis Motorrad, se projevovaly v průběhu doby nejrůznější potíže od profukování ve spoji výfuku až po upadlý tlumič. To znamená věnovat při prohlídce stroje pozornost celému výfukovému potrubí a hledat po celé jeho délce trhlinky od vibrací. Jinak však platí pohonná jednotka za mimořádně spolehlivou. A to je při koupi ojetého stroje hlavní věc.
TYP 9KM
MOTOR
čtyřdobý, vzduchem chlazený řadový čtyřválec
rozvod DOHC poháněný řetězem, dva ventily ve válci
pístová zdvihátka, rovnotlaké karburátory
žádné čištění výfukových plynů
elektronické zapalování
elektrický spouštěč
akumulátor 12 V/12 Ah.
Vrtání a zdvih 69 x 61 mm
Objem 892 cm
Kompresní poměr 10:1
Největší výkon 66 kW (90 k) při 8300 l/min
Největší točivý moment 84 Nm při 7000 l/min
PŘEVODNÉ ÚSTROJÍ
primární převod ozubenými koly
vícelamelová spojka v olejové lázni
pětistupňová převodovka
sekundární převod kloubovým hřídelem.
PODVOZEK
dvojitý kolébkový rám z ocelových trubek
teleskopická vidlice
průměr nosných trubek 91 mm
zadní dvouramenná kyvná vidlice z ocelových trubek
centrální pružicí a tlumicí jednotka
dvojitá kotoučová brzda 320 mm s dvoupístkovými třmeny vpředu
vzadu bubnová brzda 267 mm
pneumatiky vpředu 120/70 V 17, vzadu 150/70 V I7.
ROZMĚRY A HMOTNOSTI
rozvor 1505 mm
úhel hlavy řízení 63 st.
stopa 121 mm
Zdvih pérování vpředu/vzadu 140/110 mm
Výška sedla 795mm
Objem palivové nádrže 24l
Hmotnost s plnou nádrží 268 kg
Celková hmotnost 470kg
HODNOTY NAMĚŘENÉ PŘI TESTU:
Největší rychlost sólo (se spolujezdcem) 205 (201) km/h
Zrychlení 0-100 km/h sólo (se spolujezdcem) 4,1 (5,0) s