Ne všichni motocyklisté přikládají rádi pod kotel. Toho využívá Yamaha, protože jinak by asi sotva prodala v Německu od roku 1991 17000 svých modelů XJ 600 S. Podvozek je pohodlně vyladěn, brzdy fungují vynikajícím způsobem a motor se vytáčí nenápadně v celém rozsahu otáček. Přítomnost hlavního stojánku je přijímána s potěšením, stejně tak téměř univerzální jezdecký posaz, který nabízí příjemné místo lidem všech postav mezi přibližně 165 cm a dvěma metry. Tak vypadají klidné povahy.
Sportovní požitkáři si ale stěžují na inklinaci ke kymácení v náklonu při vysokých rychlostech a na neochotu v zatáčkovitých úsecích při rychlém střídání z jedné polohy do druhé. Ne, Yamaha XJ 600 S Diversion určitě není sportovním strojem, právě tak jako její nekapotovaná sestra jménem XJ 600 N, která přišla na náš trh před třemi lety, ale má jiné přednosti.
Zato motor je spolehlivý chlapík. Po 50 000 km dlouhodobého testu časopisu Motorrad se sice ukázaly lehké stopy chodu ve válcích, malé pitingové stopy na vačkových hřídelech a trochu nahlodané boky zubů převodových koleček pátého a šestého stupně. Ale tyto škody byly patrné pouze při větším zatížení při testu a v běžném provozu se neprojevují.
Pořádně vyděsit ale muselo redaktora při dlouhodobém testu prasknutí úchytu pružicí a tlumicí jednotky na kývačce - a něco takového se přirozeně vždy stane v daleké cizině. Škodu zřejmě způsobila příliš měkká a dlouho již dorážející jednotka. K zamezení tohoto jevu montovala Yamaha od roku 1993 zesílenou kyvnou vidlicí a pozměněnou jednotku - problém znám, problém zažehnán. Z bezpečnostních důvodů by měl přesto zájemce o motocykl věnovat kritický pohled uchycení pružicí a tlumicí jednotky, škodit to nemůže.
Ozývá-li se zhlavy válce řinčení, nemusí se kupec ojetého stroje děsit, to je u XJ 600 Sa N zcela normální. I špatný start motoru při nízkých teplotách byl dán XJ 600 do vínku - vinny jsou příliš malé trysky. Zatímco tento nedostatek lze sprovodit ze světa montáží jiných trysek (v dílnách Yamahy vědí, s kterými to lépe klape), musí se vládce XJ 600 smířit na každý způsob s tím, že motor se dlouho ohřívá, tady nic nepomůže.
Při prohlídce by měl zájemce určitě dát pozor, zda se nejedná o čísla rámu 4BR-02101 až 021930 nebo 4BR-032101 až 033500. U těchto sérií by se vzhledem ke krátkému šroubu mohl uvolnit zámek řízení a zapalování a vnejhorším případě zablokovat i řízení. Během obesílací akce vroce 1992 byly tyto šrouby nahrazeny delšími, ale některé motocykly proklouzly, jak to bývá vždy při těchto akcích - proto pozor.
Při koupi je třeba dávat pozor a s technickým stavem Diversionu se pečlivě seznámit. Yamaha XJ 600 Diversion je jedním z motocyklů, které jsou díky aktivitě oficiálního dovozce velmi početně zastoupeny na našem trhu. A proto byla to této publikace vybrána. Zkušenosti po 50 000 kilometrech přijdou určitě vhod.
Yamaha XJ 600 S Diversion: japonský klasický chopper
Technické údaje, servisní data, hodnoty naměřené při testu
MOTOR |
Čtyřdobý, vzduchem chlazený čtyřválec, rozvod 2x OHC poháněný řetězem, dva ventily ve válci, pístová zdvihátka, kluzně uložený klikový hřídel, bezkontaktní tranzistorové zapalování, elektrický spouštěč, čtyři rovnotlaké karburátory Mikuni s průměrem difuzoru 28 mm. |
Vrtání/zdvih | 58,5/55,7 mm |
Objem | 559 mm |
Kompresní poměr | 10:1 |
Největší výkon | 37 kW(50 k)/7500 1/min |
Největší točivý moment | 49 N.m/4000 1/min |
PŘEVODOVÉ ÚSTROJÍ | Vícelamelová spojka v olejové lázni, šestistupňová převodovka s nožním řazením, sekundární převod O-kroužkovým řetězem. |
PODVOZEK | Dvojitý uzavřený rám z ocelových trubek, hlava řízení v kuličkových ložiskách, průměr nosných trubek 38 mm, zadní kyvná vidlice uložená na jehlách, centrální pružicí a tlumicí jednotka, kotoučová brzda 320 mm s dvoupístkovým třmenem vpředu, 245 mm vzadu. |
Zdvihy pérování | vpředu 140 mm, vzadu 110 mm |
Pneumatiky | vpředu 110/80 H 17, vzadu 130/70 H 18 |
ROZMĚRY A HMOTNOSTI | |
Úhel hlavy řízení | 75 stupňů |
Stopa | 97 mm |
Délka | 2140 mm |
Rozvor | 1445 mm |
Výška sedla | 785 mm |
Výška řídítek | 730 mm |
Palivová nádrž/zásoba | 17/3,5 litru |
Pohotovostní hmotnost | 208 kg |
Dovolené celkové zatížení | 397 kg |
SERVISNÍ DATA | |
Prohlídky | každých 6 000 km |
Výměna oleje | každých 6 000 km |
Olej v motoru | 2,5 l, SAE 20 W 40 |
Olej v teleskopické vidlici | 379 ccm, SAE 10 W |
Vůle ventilů za studena | sání 0,11 až 0,15 mm |
výfuk 0,18 až 0,25 mm | |
Zapalovací svíčky | NGK CR 9 E |
Akumulátor | 12 V/8 Ah |
Vhodné pneumatiky | Yamaha XJ600S Diversion - Typ 4BRA |
Vpředu | 110/80 - 17 |
Vzadu | 130/70 - 18 |
Pro versi 50k v rámci sériových velikostí žádné omezení značky | |
Alternativní pneumatiky | |
110/80 H 17 | 130/70-18 |
Metzeler ME33 Laser | Metzeler ME 1 |
Michelin A89X Radial | Michelin M89XRadial |
HODNOTY NAMĚŘENÉ PŘI TESTU | |
Největší rychlost | sólo/spolujezdec 171/156 km/h |
Zrychlení 0-100 km/h | sólo/spolujezdec 5,5/7,1 s |
Spotřeba | 5,1 až 8,4 litru |
Palivo | natural |
Jízdní dosah | 202 až 309 km |
PROFIL | |
Přednosti | Nevýhody |
+ odolný motor | - podvozek nestabilní při vysokých rychlostech |
+ pohodlný jezdecký posaz | - do roku 1993 pružicí a tlumicí jednotka s krátkou životností |
+ brzdy vhodné i pro začátečníky | - špatné chování za tepla |
Výše uvedené hodnoty výkonů platí pro přiškrcenou německou versi.
Na našem trhu se prodává motocykl otevřený na 61k. (Pozn. autora těchto www stránek)