Rozvážný cestovní stroj Yamaha XJ900F učinil své povinnosti zadost: dvaanáct let ve výrobě - 1983 až 1994 ·to bylo až dost. Pak už byl design s konečnou platností zastaralý. Musel se objevit následník, přirozeně stejně vhodný pro cestování a stejně spolehlivý, kromě toho i jako jeho předchůdce ne příliš drahý. K splnění tohoto ne zcela lehkého úkolu nastoupila koncem roku 1994 Yamaha XJ 900 S Diversion. Záležitost s vhodností pro dlouhé cesty se podařila na první pokus: pohodlná jezdecká pozice, příjemně polštářované sedlo, přiměřená ochrana vůči větru. Pouze dvě věci jsou rušivé pro dlouhé cesty: poměrně velká žízeň a dost krátký převod pátého převodového stupně. I při zdrženlivém způsobu jízdy klesne spotřeba jen zřídka pod šest litrů a přitom je ještě na závadu, že palivová nádrž Diversionu nemá žádnou rezervu a ukazatel se předbíhá. Část viny na vysoké spotřebě má určitě i krátký pátý stupeň - na dálnici hledá nováček na XJ stále neexistující převodový stupeň.
Sportovně založení jezdci si nejprve musí zvyknout na lehké kývání podvozku v rychlých zatáčkách. Tento jev mohou ještě zesilovat ojeté pneumatiky. A k pneumatikám: Diversion se cítí nejlépe s dvojicí pneumatik Metzeler ME 33 a ME 55 A a pak hned s párem od Bridgestonu BT 54/F/R.
Ale teď už dost kritiky. Motor má na dnešní poměry se svým chlazením vzduchem a dvouventilovou technikou jednoduchou stavbu, což potěší kutily. Pokud se týče radosti z otáček, síly v tahu a kultury chodu motoru, tam je motor před svým předchůdcem o pěkný kus vpředu. A co je zvlášť důležité: dlouhodobý test časopisu MOTORRAD na vražednou vzdálenost 100 000 kilometrů přinesl potěšitelný poznatek, že také tento podvozek je velmi solidní a spolehlivý. Po rozebrání zde nebyl ani jeden díl, který by naléhavě potřeboval vyměnit. V principu mohl být motor opět jednoduše smontován dohromady.
Pár problémů udělalo během dlouhodobého testu pouze výfukové zařízení: po 31000 km musel být vyměněn spojovací díl výfuků popraskaný od vibrací, po 40 000 kilometrech naprasklý levý tlumič výfuku, po 84 000 opět spojení a po 90 000 kilometrech znovu levý hrnec. Kromě toho profouklo pět těsnění výfuku. V roce 1996 zvýšila Yamaha sílu plechu spojovacího dílu i tlumičů. U starších modelů se vyplatí věnovat při prohlídce při koupi ojetého motocyklu v každém případě zvýšenou pozornost výfukovému zařízení - jiné typické mouchy nejsou zatím známy.
Vzhledem k dosud krátké době, po kterou se Yamaha XJ 900 S Diversion vyrábí, je cena ojetého motocyklu poměrně vysoká: modely s první registrací v roce 1995 stoji podle stavu a počtu najetých kilometrů okolo 10 000 DM, modely z roku 1996 okolo 12 000 DM.
Motocykl Yamaha XJ 900 S Diversion se na domácím trhu příliš neujal, Přišel v době, kdy všichni toužili po motocyklech se sportovním rodokmenem, a k těm XJ 900 rozhodně nepatří. Říkáme, neujal se bohužel, protože se rozhodné jedná o velmi zdařilý motocykl, na kterém lze ukrajovat cestovní kilometry podle libosti. Pohodlný posaz, lehké ovládání a velmi laskavý motor dělají z jízdy opravdový požitek. A to i při jízdě ve dvou s batožinou, kterou lze díky postranním kufrům pohodlně převážet.
I když si někdo stěžuje na přílišnou spotřebu, velkou výhodou je jednoduchá dvouventilová stavba motoru umožňující českým kutilům lehké zásahy. Další velkou devizou je pohodlný podvozek, jak se zdá, opravdu vydrží vše. Slušný Diversion 900 lze dostat na trhu s ojetými motocykly za 120 až 140.000 Kč. A věřte, bude vám sloužit ještě dlouho.
Yamaha XJ 900 S: žíznivý cestovatel
Technické údaje, servisní data, hodnoty naměřené při testu
MOTOR |
Čtyřdobý, vzduchem chlazený čtyřválec, rozvod 2xOHC poháněný řetězem, dva ventily ve válci, pístová zdvihátka, kluzně uložený klikový hřídel, bezkontaktní tranzistorové zapalování, sekundární vzduchový systém, elektrický spouštěč, Čtyři rovnotlaké karburátory Mikuni s pr. difuzoru 34 mm. |
Vrtání/zdvih | 68,5/60,5 mm |
Objem | 892 mm |
Kompresní poměr | 10:1 |
Největší výkon | 90 k(66 kW)/8250 1/min |
Největší točivý moment | 57 N.m/4000 1/min |
PŘEVODOVÉ ÚSTROJÍ |
Vícelamelová spojka v olejové lázni, pětistupňová převodovka s nožním řazením, sekundární převod kloubovým hřídelem. |
PODVOZEK |
Dvojitý trubkový, uzavřený rám z ocelových trubek, hlava řízení v kuželíkových ložiskách, průměr nosných trubek 41 mm, zadní kývačka uložená na kuželíkových ložiskách, centrální pružicí a tlumicí jednotka, vpředu dvojitá kotoučová brzda 320 mm s dvoupístkovým třmenem, vzadu kotoučová brzda 267 mm. |
Zdvihy pérování | vpředu 140 mm vzadu 110 mm |
Pneumatiky | vpředu/vzadu 120/70 V 17/150/70 V 17 |
ROZMĚRY A HMOTNOSTI | |
Úhel hlavy řízení | 63 stupňů |
Stopa | 121 mm |
Délka | 2190 mm |
Rozvor | 1505 mm |
Výška sedla | 780 mm |
Výška řídítek | 820 mm |
Palivová nádrž/zásoba | 24/5 litru |
Pohotovostní hmotnost | 272 kg |
Dovolené celkové zatížení | 470 kg |
SERVISNÍ DATA | |
Prohlídky | každých 6 000 km |
Výměna oleje | každých 6 000 km |
Olej v motoru | 3,4 l, SAE 20 W 40 |
Olej v teleskopické vidlici | 444 ccm, SAE 5 |
Vůle ventilů za studena | sání 0,11 až 0,15 mm |
. | výfuk 0,16 až 0,20 mm |
Zapalovací svíčky | NGK DPR 8 EA-9 |
Akumulátor | 12 V/12 Ah |
Vhodné pneumatiky | Yamaha XJ900S Diversion - Typ 4KM |
Vpředu | Vzadu |
120/70 - 17 58V TL Bridgestone G601, Dunlop K505F, Metzeler ME33 | 150/70 - 17 69V TL Bridgestone G602, Dunlop K505, Metzeler ME55 |
Alternativní pneumatiky | |
120/70 ZR | 150/70 ZR |
17-V280 TL | 17 69V TL |
Avon AV27 | Avon AV281 |
120/70 ZR 17 Tl | 150/70 ZR 17 TL |
Bridgestone BT54F | Bridgestone BT54R |
Michelin 90X Front | Michelin 90X Rear |
120/70-17 58V TL | 150/70-17 69V TL |
Michelin Macadam 50 | Michelin Macadam 50 |
NAMĚŘENÉ HODNOTY | |
Největší rychlost | sólo/spolujezdec 205/201 km/h |
Zrychlení 0-100 km/h | sólo/spolujezdec 4,1/5,0 s |
Spotřeba | 4,4 až 7,8 litru |
Palivo | Natural |
Jízdní dosah | 320 až 568 km |
PROFIL | |
Přednosti | Nevýhody |
+ odolný motor | - labilní podvozek při vysokých rychlostech |
+ pohodlný jezdecká pozice | - výfukové zařízení náchylné k vibracím |
+ nenápadný kloubový hřídel | - v normálním provozu mimořádně vysoká spotřeba |